Az ICOM Magyarország múzeumpedagógiai különdíját a MODEM projektje kapta

Hazai hír

Rangos múzeumpedagógiai díjak és múzeumi elismerések átadásával kezdődött meg a Múzeumok Őszi Fesztiválja. A rendezvénysorozat nyitóeseményének a Magyar Természettudományi Múzeum adott otthont. A Tudomány? Természetesen! alcímű, szakmai konferenciával egybekötött 21. Országos Múzeumpedagógiai Évnyitó ezúttal a múzeumi tudománykommunikációt és a tudományos eredmények közérthető, újszerű és látogatóbarát közvetítését állította fókuszba. A Múzeumok Őszi Fesztiválja szervezője és koordinálója ezúttal is a Szabadtéri Néprajzi Múzeum – Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ (MOKK).

 

Négy intézmény részesült a kiemelkedő színvonalú, innovatív és más múzeumok által is adaptálható múzeumpedagógiai kezdeményezést elismerő Múzeumpedagógiai Nívódíjban.

Petőfi Irodalmi Múzeum  A múzeum mindenkié című programjáért,
Ferenczy Múzeumi Centrum Beszélő tárgyak, beszédes arcok című programjáért,
Szépművészeti Múzeum Varázserejű egyiptomi istenek című komplex múzeumpedagógiai foglalkozásáért,
Tomory Lajos Múzeum pedig Mi leszel a végén? – Pályaorientációs társasjáték a múzeumban című programjáért kapta meg a díjat.

További négy intézmény az országos múzeumi szakmai szervezetek Múzeumpedagógiai Különdíját vette át.
Az ICOM Magyarország különdíját a MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ 30+ Kísérleti Művészetpedagógiai Projekt című programja,
a Magyar Vidéki Múzeumok Szövetsége különdíját a Kuny Domokos Múzeum Óvakodj a mamuttól! - (be) szabaduló játék című programja,
az Országos Közgyűjtemények Szövetsége különdíját a Mozaik Múzeumtúra és a Néprajzi Múzeum Inkluzív nap című programja és
a Pulszky Társaság – Magyar Múzeumi Egyesület különdíját a Pénzmúzeum Tinótól az aranypénzig - királyi gazdálkodás a középkori Magyarországon (I. Istvántól Mátyás királyig), illetve Élet a középkori koronás fők udvarában című programjai kapták meg.

Az ICOM Magyarország különdíját a szervezet elnöke, dr. Sári Zsolt így indokolta:

A kortárs művészet nem könnyű múzeumi műfaj, a látogatóhoz való érzékeny közelebbvitelét segíti a MODEM kísérleti pedagógiai projektje, melynek keretében 1989 és 2020 közötti időszak minden évéből kiválasztottak egy kortárs magyar művésztől egy műtárgyat és aköré szerveztek pedagógiai foglalkozásokat diákoknak. Nagyszerű hálózatot alakított ki a MODEM - Don Tamás kurátorral -  a program kapcsán, hiszen a Ludwig Múzeum, Mélyi József és Szabics Ágnes kurátori segítsége mellett a helyi pedagógusokat, debreceni és budapesti gimnáziumokat is bevonták a projektbe.

Az intézmény reagált a COVID járványra, online formákat is kialakítottak és paradox módon, ahogy a világ bezárt a járvány alatt, a 30+ úgy vált egyre láthatóbbá és ért el egyre több embert, általános és középiskolásokat, egyetemistákat és felnőtteket is.

A 30+ lezárását a 2022 októberében nyílt kiállítás jelentette, melyen kronologikus sorrendben rendezték el a pedagógiailag is haszonsíthatónak és izgalmasnak talált műtárgyakat, úgy hogy hogy minden műalkotás mellé felragasztottak színes téglalapokat, amelyeken nagyméretű tévéken mutatták be a foglalkozásokon készült feladatmegoldásokat. A monitorok alatt pedig a foglalkozásokon résztvevők beszámolói voltak olvashatóak.

A 30+ kiteljesedése egy nagyszerű, magas színvonalú, esztétikailag is kiváló pedagógiai segédkiadvány, amely olyan általános-, középiskolai vagy egyetemi tanároknak szól, akik szívesen megismertetnék a kortárs művészetet a diákjaikkal.

A MODEM 30+ Kísérleti Művészetpedagógiai projektje a kortárs művészetet hozza közel különböző generációkhoz sokrétű eszközkészletével: workshopokkal, pedagógiai foglalkozásokkal (online és offline), kiállítással és kiadvánnyal.  Az ICOM Magyarország különdíjának odaítélésében a program nemzetközi szinten is elismert módszertana játszott óriási szerepet.