
Az ICOM Magyarország múzeumpedagógiai különdíját a Kuny Domokos Múzeum Földönfutók című programja nyerte
A 20. Múzeumok Őszi Fesztiválja szeptember 29-én a Szabadtéri Néprajzi Múzeumban megrendezett Múzeumi befutó című Országos Múzeumpedagógiai Évnyitóval vette kezdetét. A rendezvény alkalmával rangos múzeumpedagógiai és múzeumi elismerések átadására is sor került.
A Múzeumpedagógiai Nívódíjat idén négy olyan múzeum kapta meg, amelyek példaértékű, mások által is alkalmazható programokat dolgoztak ki a múzeumi élmények újraértelmezésére. A Dunaföldvári Vár Miért fekete a földvári kötény? című programjáért, a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeuma Gyakran Ismételt Kérdések – Módszertani kiállítás a Ludwig Múzeum gyűjteményéből a kortárs művészet befogadásának megkönnyítéséért című foglalkozásáért, a Szépművészeti Múzeum – Vasarely Múzeum A mi szemünkkel című programjáért, a Türr István Múzeum pedig a Kamilla, a fény leánya – üzenet a bronzkorból című programjáért vehette át az elismerést.
A szakmai szervezeteknek köszönhetően emellett további négy intézmény is különdíjban részesült. Az ICOM Magyarország díját a Kuny Domokos Múzeum Földönfutók című programja vehette át, a Magyar Vidéki Múzeumok Szövetsége pedig az Úttörténeti Múzeum Bűntény a múzeumban – eltűnt Bitumen! elnevezésű programját részesítette különdíjban. Emellett az Országos Közgyűjtemények Szövetsége a Katasztrófavédelem Központi Múzeumának Fake News 1903 című programját díjazta, valamint a Pulszky Társaság – Magyar Múzeumi Egyesület különdíjjal jutalmazta a Néprajzi Múzeum Kísérleti adás című programját.
A Múzeumpedagógus Életműdíjat 2025-ben Molnár József, a Néprajzi Múzeum tapasztalt múzeumpedagógusa vehette át, aki több mint tizenöt éve dolgozik elhivatottan a látogatók élményszerű ismeretszerzéséért. A Szabadtéri Néprajzi Múzeum által 2013-ban alapított és minden páratlan évben odaítélt elismerés immár hetedik alkalommal talált gazdára.
Az ICOM Magyarország különdíjában részesülő tatai Kuny Domokos Múzeum – Német Nemzetiségi Múzeum kiállítóhely - Mi és a többiek című állandó kiállításához kapcsolódó, Földönfutók című múzeumpedagógiai foglalkozás a magyarországi németek második világháborút követő elhurcolásának történetével, hátterével foglalkozik. A résztvevők a kitelepítések áldozatainak életkörülményeit és sorsát ismerhetik meg, miközben – drámapedagógiai eszközök, módszerek segítségével – maguk is „részeseivé válnak” az eseményeknek, szembesülnek döntési helyzetekkel, belső és külső konfliktusokkal.
A részvételen alapuló múzeumpedagógiai gyakorlat, drámapedagógiai elemekkel ötvözve dolgoz fel történeti és személyes traumákat. A már több mint 57 alkalommal megvalósult foglalkozás egyik alapvető kérdése a kollektív és egyéni felelősség. A foglalkozás amellett, hogy érzékenyít, bővíti és elmélyíti a résztvevők történeti ismereteit, fejleszti vitakultúrájukat, az együttműködést és a kommunikációt.
Az alapvetően 8. osztályos és középiskolás korosztály, valamint felnőttek számára kialakított foglalkozás képes a résztvevőkre ható szemléletformálásra és értékrendjük alakításra. A részvételen alapuló múzeumpedagógiai foglalkozás más múzeumok számára is mintaadó lehet.
Gratulálunk!
